Оголошено лауреатів Нобелівської премії 2024 з фізики

8 жовтня 2024 року Нобелівський комітет визначив лауреатів премії у галузі фізики. Ними стали Джон Гопфілд та Джефрі Еверест Гінтон за "фундаментальні відкриття та винаходи, які дозволяють машинне навчання за допомогою штучних нейронних мереж". Про це повідомляє РБК-Україна з посиланням на прес-службу Фонду Нобеля Що відомо про лауреатів Двоє цьогорічних лауреатів Нобелівської премії з фізики використали інструменти фізики для розробки методів, які є основою сучасного потужного машинного навчання.  Коли ми говоримо про штучний інтелект, ми часто маємо на увазі машинне навчання за допомогою штучних нейронних мереж. Ця технологія спочатку була навіяна структурою мозку. У штучній нейронній мережі нейрони головного мозку представлені вузлами, які мають різні значення. Ці вузли впливають один на одного через зв’язки, які можна зробити сильнішими або послабленими. Джон Хопфілд винайшов мережу, в якій використовується метод збереження і відтворення шаблонів. Ми можемо уявити вузли у

Як запустити AI-застосунок за 4 тижні за допомогою no-code. Передісторія створення KOLOvatar

Представляємо новий проєкт Андрія Баса, випускника стартап-школи Sikorsky Challenge  2014 року.
 

Вітаю, я — Андрій, співзасновник компаній Uptech та Sommo. Маємо більш як 9 років досвіду створення власних і клієнтських продуктів. Сьогодні я хочу поділитися нашим останнім кейсом, в якому є багато про штучний інтелект, його дивні дива, можливості no-code, а також про благодійність та підтримку ЗСУ, без якої зараз ніяк.
 
В листопаді 2022 року наша команда запустила DYVO — застосунок, який за допомогою технології Stable Diffusion генерує різноманітні зображення на основі фото, завантажених користувачами.

За 4 тижні нам вдалось розробити web, Android та iOS застосунки з нуля (від ідеї до публікації на Apple App Store та Gogle Play Market), а ще за місяць — залучити перші 100+ тисяч користувачів.

Якщо ви мрієте виростити свій проєкт, запустити його вчасно, успішно, власними силами, то моя історія точно вас надихне.

Як вхопити хвилю

Восени 2022 Chat GPT, Stable Diffusion, Midjourney та інші AI наробили такого галасу, що важко було не долучитися до тренду. Ми тестували, сміялися і захоплювались роботою сервісів. Але рішення про створення власного продукту прийняли після 3 головних висновків.

AI — новий, масовий, сталий і гучний тренд, який сам себе просуває. За власним досвідом — створювати попит на щось нове (навіть дуже потрібне і прикольне) — складна і ресурсомістка задача.
Існує декілька моделей монетизації AI-продукту, які можна швидко тестувати. Багато з наших попередніх ідей не вдалося масштабувати саме через занадто високий/ низький, складний або негнучкий прайсінг.
Ми можемо зробити MVP достатньо швидко, за 3 тижні. Звісно, це була оптимістична оцінка, але...

Як створити 3 застосунки за 4 тижні

Ідея

Одна з AI-зірок 2022, Stable Diffusion, дає неймовірні можливості зі створення цифрового мистецтва, але передбачає певні технічні навички користувача.

Наша ідея полягала в тому, щоб створити сервіс, який дозволяє в один клік генерувати багато різноманітних зображень на основі фото. Все має бути дуже просто, оскільки аудиторія є максимально широкою — починаючи від AI-фанів, до звичайних користувачів соцмереж (контент для Instagram, TikTok, Facebook).

Генерація зображень

Для генерації аватарів ми вирішили використовувати Stable Diffusion, модель для створення зображень на основі текстових описів, та DreamBooth, алгоритм дотреновування таких моделей (або це іще називають fine-tuning).

Головні виклики при створенні зображень полягали в тому, щоб генерувати зображення, які:

максимально схожі на людей (тварин), що зображені на оригінальних, завантажених фото;
без артефактів та інших багів, пов’язаних з роботою штучного інтелекту;
сподобаються користувачам (найскладніша задача).
Окрім того, ми хотіли зробити процес створення швидким, а зображення якісними і різноманітними, щоб їх можна було використовувати всюди — від професійних акаунтів в LinkedIn до фантазійних кіберпанк-аватарів для комп’ютерних ігор.

Щоб отримати найкращий результат у найкоротший термін, ми провели безліч експериментів з навчальними моделями, підказками (prompts) та конфігураціями (sampling methods, steps, CFG scale, X/Y plotting, and seeds).


Проводячи всі ці експерименти, ми зіткнулися з іншою проблемою — грошима. Щоб краще зрозуміти корінь проблеми, ось короткий огляд залаштункового процесу DYVO.

Як тільки користувач завантажує зображення та натискає кнопку «Створити аватар», починається процес генерації. У цей момент система шукає вільний графічний процесор (Graphics processing unit, GPU) для обробки зображень. Кількість та доступність цих графічних процесорів визначають, наскільки швидко користувач отримуватиме аватари.

Звичайно, ми прагнули блискавичної швидкості. Тож завдання полягало в тому, щоб розширити ланцюжок графічних процесорів, які б задовольняли наші амбіції та були б рентабельними.

Ми зрозуміли, що купівля графічних процесорів не є варіантом, тому що це занадто дорого. Оренда одного GPU обійшлася б нам приблизно $300-400 на місяць, що також нерентабельно, враховуючи вартість генерації аватарів.

Тому ми шукали інші варіанти та знайшли RunPod — сервіс, який дозволяє орендувати хмарні графічні процесори на погодинній основі. Тобто ми можемо орендувати графічні процесори лише тоді, коли вони нам потрібні. Це було виграшне рішення, яке заощадило нам значну суму.

Якщо вам цікаво заглибитися в процес використання та налаштування Stable Diffusion, у мережі є багато матеріалів, наприклад:

Github Repository with the guides;
Stable Diffusion: Tutorials, Resources, and Tools;
Stable Diffusion Guide by CDcruz.

No-code підхід

Маючи глибоку 10-річну експертизу в кодингу, останні 2 роки всі власні і більшість клієнтських проєктів ми створили на no-code платформах.

No-code — це новий підхід до розробки продукту, який дозволяє створювати продукти за допомогою графічних інтерфейсів та конфігурацій без традиційного кодингу. Насправді він передбачає наявність великої кількості коду, але це непомітно для користувачів. Такий підхід значно прискорює розробку програмного забезпечення, роблячи створення цифрових продуктів економічно ефективним.

Тому план «зробити проєкт за 3 тижні» не був авантюрою і на затримання більше вплинула наша робота з Stable Diffusion, аніж розробка самих застосунків.

DYVO ми розробляли на Bubble (власне тут можна переглянути застосунок​) та Webflow (а тут — вебсайт продукту).

Головне про наш no-code підхід:
  • на no-code дійсно в рази швидше розробляти;
  • проєкт без проблем витримав різке зростання кількості користувачів до 100 тисяч;
  • конвертувати Bubble-застосунок в iOS та Android можна за декілька годин за допомогою нашого ж сервісу Natively, з налаштуванням нативних функцій — камери, покупок в застосунку, авторизації через соцмережі, push-повідомлень тощо.



Результати

В кінці листопада перший реліз DYVO з функціоналом MVP включав авторизацію через email/Google, онбординг, створення зображень в 50 стилях, можливість завантажити їх, покупки в застосунку, чат підтримки.


З функціонала «nice-to-have» ми зробили ком’юніті, де користувачі могли ділитися створеними зображеннями. З одного боку, це сприяло довірі нових клієнтів, а з іншого — давало нам перевірений фідбек і контент для соцмереж.


Вже після запуску ми додали подарункові карти, промокоди, нові стилі та моделі (для пухнастих улюбленців, для пар), можливість анімувати аватар (зробити відео чи gif), розширити зображення, дублювати фотосети для нової генерації тощо


Що ми зробили правильно

Ми були жорстокими до власного продукту і себе — ігнорували класні ідеї та функціонал, який не був життєво необхідним для запуску.

Ми швидко тестували різні гіпотези: не чіплялись за попередні результати/доробки, не зволікали з новими. За місяць ми декілька разів змінювали онбординг, юзерфлоу, прайсинг.

Мобільні застосунки стали для нас основою go-to-market стратегії. Наша аудиторія дійсно була «мобілізованою» в застосунках — TikTok, Instagram, Twitter, іграх, фоторедакторах. Крім того, застосунки дали нам змогу обійти багатьох конкурентів, які мали тільки вебверсію.

Про смішне

Якщо ви дочитали до цього моменту, трошки розважу вас. AI — це дар і прокляття в чистому вигляді. Він дійсно може генерувати прекрасні зображення, дуже схожі на оригінал, красиві та витончені.

В той самий час потойбічний AI не спить, створюючи котопесиків, додаткові кінцівки, та навіть третю людину для вашої пари. Але наші користувачі не тільки не злякались цього, а пішли далі, міксуючи моделі та стилі. Тому ми обов’язково будемо лобіювати закон про заборону використання AI людьми без почуття гумору.


Про неочікуване

DYVO — це перший проєкт, на якому ми побачили, що маркет, споконвічне непередбачуване зло, може робити й приємні сюрпризи. Зокрема, не ми знайшли аудиторію, а вона нас. Саме так, як розповідають в легендах стародавньої Каліфорнійщини.

Ми просто прокинулись вранці й побачили, що показники вибухнули завдяки геймерам Second life, які створювали контент для своїх персонажів в соцмережах.


Про помилки

DYVO було створено швидко, але не швидше за конкурентів. Кожного дня ми спостерігали, як наші зображення стають кращими, але одночасно конкуренти з гіршим сервісом зменшують потенційну частку ринку. Тому одного дня ми просто наважились на реліз.

І цей випадковий день запуску став яскравою ілюстрацією закону Мерфі. Ми зарелізились напередодні «Чорної п’ятниці» й Різдва, коли битви за покупця входять в історію маркетингу й не тільки. Це дуже вплинуло на динаміку зростання продукту.

Треба сказати й про те, що інтенсивний старт — палка з двома кінцями. Швидке зростання кількості установок часто пов’язане із неадекватним падінням рейтингу застосунка. Ми неодноразово спостерігали це для своїх, клієнтських і конкурентних продуктів. Щодо такого складного сервісу як DYVO, ми були більш ніж готові чути критику і працювати над застосунком, але велика кількість коментарів була нерелевантною.

Про важливе для нашої перемоги

Незабаром після релізу DYVO, я святкував день народження вже традиційним для українців способом — збором донатів на ЗСУ.

Оскільки цифровий світ доволі тісний і креативний, виникла ідея створення на базі DYVO спільного благодійного проєкту з фундацією KOLO — командою топів ІТ-компаній (Kyivstar, Readdle, Parimatch, Reface, Vimeo, Projector, ЛУН, Wise), які займаються оперативною допомогою ЗСУ.

Разом ми зробили сервіс KOLOvatar, який створює аватари в українських стилях, в залежності від розміру внеску:

30 аватарів у 5 стилях — за 750 гривень;
80 аватарів у 14 стилях — за 1500 гривень;
140 аватарів у 24 стилях — за 2000 гривень.


Окрім національних мотивів, ми додали мемні стилі «Кремль палає», «Херсон» «Український супергерой», «Леопард».

Як і оригінальний застосунок DYVO, KOLOvatar може створювати парні зображення або аватари ваших улюбленців. Можна також купити подарунковий код і відправити його друзям.

Ми запустили проєкт в лютому і за перші два дні майже 300 користувачів згенерували понад 14 тис. зображень. 100% доходу спрямовується на допомогу українським захисникам — закупівлю безпілотників, тепловізорів, рацій.

Окрім донатів і розголосу, ми отримали корисний фідбек — запит на англомовну версію сервісу. Вона дозволить в рази збільшити аудиторію і показати світу, що українці здатні боротися навіть такими нестандартними способами.

Висновки

Створення власного продукту — як екстремальний спорт. Хочеш спробувати — тренуйся, пробуй, роби це рішуче і сміливо. Якщо вдасться хоча б раз, ти будеш робити це знову.

Щодо тренду AI — це справді дуже прикольна штука, суміш найновітніших технологій, мистецтва і ворожіння. Нам було б цікаво, навіть якби проєкт не став успішним. Ця кроляча нора настільки глибока й цікава, що ми постійно шукаємо та знаходимо нові напрями й технології. Якщо у вас є ідеї, пишіть нам, і давайте разом їх реалізовувати.

За матеріалами DOU










Коментарі